Sunday, August 15, 2010

0 Tarbiyyah Ramadhan 1 : Sabar

Dugaan Allah tu muncul kadang-kadang tanpa kita sangka. Dalam sekelip mata, tanpa kita sedari, ujian ni dah mula terpacul. Persoalannya adalah bagaimana kita mahu menghadapi dugaan yang diberi oleh Allah S.W.T..


Apabila kita menerima ujian, selalunya kita pantas menghukum. Mengapa Tuhan tak berlaku adil, mengapa harus aku sorang je yang asyik kena menda macam ni, mengapa asyik aku je yang kena dan sebagainya yang seakan-akan menunjukkan bahawa kita seorang yang diuji dan ditimpakan dengan kecelakaan. Sebab tu kadang-kadang bila ada orang sebut begitu, kita saban waktu cuba mengambil contoh kecelakaan dan kesengsaraan rakyat Palestin yang saban hari ditekan oleh rejim zionis dan sebagainya. Tapi semua itu kurang memberi kesan lantaran jauhnya hati kita dengan hati mereka untuk merasai apa yang mereka rasai.


Baru semalam, sebut mengenai dugaan, ditakdirkan aku balik umk smalam. sampainya lebih kurang 11.30malam. Tunggu punye tunggu kat tempat luggage tu, dah dekat 11.40, abeh dah smua beg. Takde gak beg aku. Kecewa dah ni. Dalam tu ada nasi dengan sotong masak sambal, ayam masak merah, ayam goreng lagi. Pastu baju aku ada dalam tu, dengan charger hp, external drive, tambah lagi dengan bluetooth headset. Adoi memang ujian tu tak dapat nak duga. Tambah lagi, ada kad matriks dan kunci bilik. Alhamdulillah balik semalam ada orang kat bilik. Kalau tak merempat gak aku kat luar bilik tu.


Bila sampai saat tu, teringat kata-kata seorang rakan, makanan tu menjadi rezeki kita bila dah masuk dalam mulut kita. Setiap butir yang belom masuk, belum tentu tu rezeki kita. Macam makanan semalam tu, takde rezeki la nampaknya.


Tapi apabila sebut pasal dugaan, mungkin kita perlu muhasabah diri kita semula. Bukan kerana Allah itu tidak adil, asyik memberi ujian kepada kita, tetapi kerana Dia mahukan kita kembali mengingatinya, Dia tak mahu kita terleka dengan dunia. Setiap kali kita teruji dengan satu ujian yang berat, pasti masa tu la, kalimah Ya Allah dan sebagainya terpacul dari mulut kita. Fitrah kita mahu kembali kepadanya pada masa yang sama, Dia mahukan kita tidak lupa akan kewujudannya sebagai pencipta kita.


p.s: Baru terima call dari airport tadi. Alhamdulillah, beg dah dilaporkan sampai kat lapangan terbang sultan ismail petra. Syukur kepada Allah yang mengurniakan kesabaran dalam mendidik aku. Pada masa yang sama mengingatkan, masuk luggage kalau beg ko sama besar dengan ko je.

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates