Friday, August 13, 2010

0 Refleksi Ramadhan

Alhamdulillah dah masuk hari ketiga puasa tanpa disedari beredarnya waktu. Mungkin jugak sebab aku ada kat umah, jadi hari terasa berlalu begitu cepat.


Alhamdulillah jugak, akhirnya aku berkesempatan untuk solat tarawikh di masjid sultan mizan ataupun dikenali sebagai masjid besi. Masjid ni dah lama bina, tahun lepas dah siap rasanya tapi baru berkesempatan pegi. Suasana masjid ni lebih menarik minat aku berbanding masjid putra terutama dari segi seni bina dan open air dia.


Sedihnya mungkin, masjid yang indah tersergam hanya sekadar binaan di luar bulan ramadhan bahkan sekadar satu lawatan. Tempat yang luas terbina ini, hanya mungkin untuk menampung kehadiran jemaah pada awal bulan ramadhan ataupun solat jumaat semata.


Mengenai refleksi ramadhan, aku mula mencipta hipotesis. Sewaktu abg aku drive nak masuk parking masjid besi tu, memang banyak kereta berlumba-lumba masuk. pastu ada yang tak sabar potong line dan sebagainya. Justeru aku merasakan sebenarnya, tarbiyyah ramadhan itu, tidak perlu tunggu sebulan untuk melihat hasilnya. Ia bagaikan eksperimen, tengok result setiap hari waktu malam, dah sebenarnya cukup untuk memberi refleksi tarbiyyah ramadhan untuk hari tersebut. Lantas cukup sebulan, dilakukan purata dan dapat dilihat keberkesanan tarbiyyah ramadhan tersebut.


Tambah2 apabila tiba waktu mendekati waktu hari raya, masjid sebesar masjid besi dan masjid putra ini akan semakin lengang. ramai berkata disebabkan ramai yang sudah pulang ke kampung halaman. bagi aku, wallahualam.


Tapi cuma yang mendukacitakan tadi hanyalah berkenaan ketidaksabaran masyarakat kita. Tahulah nak cepat ke masjid, orang laen pun nak cepat jugak. kalau semua ikut je barisan tu, kan lebih senang nak cilok masuk sana, nak cilok masuk sini. padahal masjid depan tu je.


p.s: ok ar, jujur, kalau aku bawak pun aku buat camtu gak. haha cumanye kita berpesan-pesan sesama kita ok? sentiasa ingat-mengingati antara satu sama lain.

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates