Saturday, August 28, 2010

0 Hey Whatever!

Rupanya belum reda kes2 kecik ni. Lawak la.


Aku dapat cerita sikit je, tapi aku nak ulas panjang. Biasa la, mulut aku. Bukan tak tau.


Beberapa hari lepas, kitorang berbincang mengenai beberapa perkara, ataupun sebenarnya berbincang mengenai satu perkara.


Kalau buat fila table, kat learning issues tu bunyi dia camni: Mengapakah pelajar tahun satu kos kitorang semuanya bapak sombong?


Ok ni mungkin berlaku untuk beberapa orang sahaja. Tapi point nya di sini, ada member aku sorang ni postkan kat facebook cakap pasal menda ni. Dan lebey kurang, (cerita tak penuh), dia dimintak delete menda tu, dengan ayat yang agak kasar.


Ok. Aku tak tau sapa orang tu tapi aku rasa boleh teka sapa. Malas nak point out banyak2 tapi hakikatnya bagi aku, orang yang cakap tu tak merasa sebab dia ni orangnya jenis mencapap.


Kalau buat tuduhan melulu cam cakap orang lain kera sumbang dan tak reti nak bergaul, ok, fine. Point aku kat sini, kita senior, diorang junior. Kita ke nak kena terhegeh-hegeh pegi kat diorang sembang2, campur gaul, uli tepung, buat capati?


Paham2 la adat kan, yang muda tu patut kenal dengan yang tua. Tegur dulu. Tak salah kan? Kita pun ada pride kan? Bagi aku, diorang sebagai orang baru patut tegur kita. Mungkin yang tak rasa bebudak tahun satu ni sombong cuma yang bapak tahap cipan mencapap dia.


Mungkin jugak orang yang tuduh orang lain kera sumbang tu dia tak penah duduk asrama. Heh, bukan aku nak bangga penah dok asrama, tapi kat situlah banyak benda mengajar aku. Wei, dey, senior aku tak layan aku dulu tau kalau kau tak tegur bagi salam kat diorang (tak semua, tapi kebanyakannya). Lepas aku bagi salam, baru diorang sembang dengan aku.


Nak hapuskan konsep senior-junior? Ok, yang ni pernah berlaku kat sekolah aku masa aku masuk form 5. Hasilnya, ramai antara junior2 kitorang yang tidak menghormati senior.


Senior-junior ni seharusnya wujud untuk menyeimbangkan keadaan. Tak guna la kata-kata yang tua dihormati, yang muda disayangi.


Apa-apa pun kat sini, aku bangga menyatakan pendirian aku yang junior tahun satu kitorang, bapak sombong! Korang nak kutuk aku, kutuklah. Korang cuma faham menda ni bila korang rasa sendiri. Dan mungkin masa tu, korang akan mula mengutuk dan kitorang akan cakap menda yang sama kat korang.


p.s. : budak u ni tak matang langsung. tak sensitif dengan manusia kot sebab terlalu sensitif terhadap alam sekitar. Lepas ni kita buat subjek untuk fahami hati dan perasaan manusia plak.

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates