Thursday, August 26, 2010

0 Negara dan Kenegaraan, Merdeka?

Tak tau sebenarnya nak letak tajuk apa kat atas tu jadi aku letak je la.


Kebetulan hari rabu lepas ada kuiz untuk kursus kenegaraan dan pembangunan Malaysia. Lepas kuiz yang jugak diumumkan sebagai mid term (soklan yang dijawab dengan betul dan salah), tayangan video disajikan ketika zaman darurat.


Takde apa yang besar nak ditonjolkan di sini cuma nak melahirkan rasa terharu sebenarnya menonton video tersebut sebenarnya.


Hakikat 1 Malaysia

Melalui video tersebut, dapat dilihat sebenarnya, amalan yang diuar-uarkan oleh PM kita kini, sebenarnya sudah lama diamalkan. Masyarakat berbilang kaum sejak dahulu lagi di negara kita hidup dalam keadaan harmoni tanpa prasangka buruk.


Bagi aku, konsep 1 Malaysia yang diperkenalkan kini bukanlah satu benda baru. Ia adalah sekadar sindiran kepada masyarakat untuk kembali melihat sejarah bagaimana kita dapat hidup bersama tanpa bercakaran antara satu sama lain dahulu.


Jika dahulu kita boleh bersatu untuk memerdekakan negara, mengapa tidak sekarang? Kita sudah melalui era-era getir bersama, mengapa tidak melalui era-era manis ini pula? Bersama mengecap kejayaan negara tanpa permainan politik kotor, tanpa rasa perkauman dan sebagainya.


Aku sedar sebenarnya ramai jugak antara student ni yang kurang minat kursus kenegaraan ni, malah ada antara diorang yang ambil lewa, tak kurang juga yang anggap subjek ni kurang penting, jadi diorang suka-suka je tak datang ke kelas.


Tapi bagi aku, orang yang gagal melihat kepentingan kursus ni, ibarat duri dalam daging. Tidak berusaha untuk melihat dan mengembalikan kestabilan negara. Untuk kembali mesra dalam masyarakat majmuk, pemangkin itu perlu ada.


Untuk apa kursus ini diperkenalkan? Supaya generasi muda kembali mengenali jati diri masyarakat masing-masing di samping kembali menghayati perjuangan nenek moyang kita yang tidak mengira bangsa ataupun agama, namun mampu hidup aman dan sentosa.


p.s. : semangat merdeka.

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates