Monday, August 2, 2010

0 Essence of Maturity

Dalam kesibukan menyiapkan slide untuk presentation esok, aku sempat blog hopping dan seketika terhenti dan masih terpesona dengan nukilan sajak yang ditulis oleh bekas guru bahasa melayu aku di ASiS dahulu, en shamsudin othman (www.shamsudinothman.blogspot.com). Teruskan perjuangan cikgu, insyaAllah ada rezeki, kita bertemu di medan seni.


Cinta pada seni mungkin tak pernah luntur tapi sinarnya mungkin kian malap lantaran kurangnya digilap. Pun begitu aku harus lebih fokus kepada bidang yang aku sedang terajui kini. (Cikgu sam dulu pun lulusan engineering, kan cikgu?)


Ok berbalik kepada topik yang melekat kat atas tu. Essence of maturity. Aku pernah menulis sebelum ni mengatakan, setiap perkara yang berlaku dalam hidup ni, mungkin mengikut prinsip Newton... tak ingat (sorry eh, SPM dulu, fizik menghampehkan aku) yang mana mengatakan, apabila satu daya diletakkan, satu lagi daya wujud dari arah bertentangan yang menyebabkan kenapa kita boleh duduk di atas kerusi ataupun tidur atas katil. Contoh dia la tu. Aku pun ingat2 lupa. Ampun cikgu titi! ^_^


Aku cuba menyatakan dulu, setiap benda yang diberi kepada kita menuntut sesuatu yang lain. Tak payah guna konsep manusia pun boleh, konsep yang sedia ada dalam agama paling senang. Kita diuji, terasa susah hati dan akhirnya Allah beri jalan keluar dan dapat merasa betapa manisnya ujian tersebut.


Cuma fokus aku pada nikmat kematangan. Kematangan dalam hidup, bagi aku, menuntut gantinya. Mengenalkan kita kepada hidup, memberi kita cara pemikiran yang lebih terbuka, membolehkan kita berfikir dengan lebih waras, mampu mengatasi masalah dengan sendiri. Kadang-kadang aku rasa semua benda yang diberi dengan kematangan ini ada bayarannya.


Kita mungkin dikenalkan kepada sesuatu yang kita langsung tak ingin mengenalinya. Tapi kita telahpun dijerumuskan olehnya sebelum sempat kita berundur. Mungkin boleh aku katakan, untuk mencapai kematangan, kita seakan-akan mengadakan Pact of Maturity. Ko mature dan ko akan kenal menda ni, ni, ni.


Bezanya bagaimana ko akan menghadapi menda ni, ni, ni. Mungkin aku termasuk dalam golongan yang tak mampu menghadapi menda-menda yang diperkenalkan oleh kematangan. Tapi aku bersyukur ada iman yang masih membentengi diri daripada perkara-perkara yang kritikal masa kini.


p.s: Diuji dan teruji sentiasa tanda Allah menyayangi...

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates