Tuesday, August 24, 2010

0 Bang Boom Bang!

Omak ko coklat!


Bapak ko biru!


Nenek ko kuning taik lalat!


Macam2 da bunyi. Tapi tu hakikatnya. Respons kegeraman manusia-manusia yang tinggal kat uni aku ni.


Mungkin tak seperti negeri lain, di kelantan, mercun dan bunga api masih dapat dilihat di pasar-pasar malam atau bazaar ramadhan. (kat tempat aku dah lama takde sejak diharamkan--takde secara open camtu la).


Jadi ada la makhluk-makhluk Tuhan yang tak sedar diri pegi beli. pastu baling mercun tu buat bunyi bising yang men"tensyen"kan. Mau je aku pegi ikat dia, pastu ajak ramai2 rejam mercun kat orang tu. (kira ala2 hudud. huhu).


Nak track bebudak ni susah jadi yang boleh buat menyumpah seranah mcm kat atas tu la. Tapi tahun ni, org yang suka menyumpah ayat sengal ni takde (pegi LI), jadi rindu la sket nk dengar sumpah merepek dia kan.


Pointnya di sini, korang nak maen, maen la. tapi bukan baling kat tengah blok. ha, bakar pastu main la dlm bilik sendiri. kan meriah bilik korang.


Tak ramai yang sedar impaknya, tambah-tambah kejahilan berleluasa. Bayangkan ramai jugak yang baling mercun lepas berbuka. Masa tu, aku menunaikan solat maghrib (mungkin ramai lagi yang lain sedang solat). Bayangkan aku terkejut masa solat sebab menda tu. Fikir2lah kan. Dosa ganggu orang solat tu tanggung la kan.


Mungkin tak bahaya di tangan (sebab korang pro kan), tapi bahayanya lebih besar daripada putus tangan tu.


p.s. : sempat gak aku berdoa dalam solat, sebab kacau solat aku. kita tengok la camne keadaan bebudak main mercun ni.

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates