Friday, October 23, 2009

0 Tak tau la apa nak jadi...

Entah kenapa, aku sendiri tertanya-tanya kenapa dalam beberapa minggu ni aku dikelilingi oleh orang yang suka bertindak bodoh padahal dia dah cukup pandai. Aku tak nak tuding kat sesapa tapi kata orang semudah mungkin, siapa makan cili, dia yang terasa pedasnya. Demi Tuhan, sepanjang hidup aku, ni imtihan yang paling berat pernah aku hadapi. Makin dekat dengan imtihan, makin ramai orang bijak pandai yang bertindak bodoh merapati aku.
Masa ni aku dah mula percaya kata Imam As-Syafi'e, semakin banyak kita belajar, semakin banyak sebenarnya yang kita tak tahu. Tapi nampaknya, yang ada kat sekeliling aku ni, semakin banyak dia belajar, semakin pandai, semakin menunjukkan kebodohan yang mendekatkan lagi kepada satu lagi kata-kata orang, seseorang yang pandai tu sebenarnya lebih hampir menunjukkan kebodohan dia. Dan aku percaya amat dengan benda ni.
Daripada analisis aku, mintak maaf kepada yang balance, tapi ni yang tak balance. Kebanyakan orang-orang yang Allah kurniakan nikmat kepandaian, kefahaman ni, hablum minannas dia = zero. Dia tau subjek, boleh jawab mantap ya Rabbi, tapi bila bab hubungan dengan manusia ni, dia punya percentage tu = 0. Kalau dalam bab correlation regression tu, boleh kata correlation coefficient tu sama dengan 0 arr. xde wujud correlation.
Aku malas nak cakap banyak, nanti orang cakap aku membebel pulak. Tapi aku cakap satu benda yang hakikat. Kalau rasa pandai dalam subjek, alhamdulillah syukur, tapi hubungan dengan manusia, tolong hormati hak asasi orang lain. Syukran...

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates