Thursday, October 28, 2010

0 Heaven and Hell, Ke mana kita?

Dipetik daripada sebuah hadis, sahabat bertanya kepada Rasulullah S.A.W., "Ya Rasulullah, bolehkah kita mengetahui penghuni syurga dan neraka daripada bumi ini lagi? Jawab Rasulullah,"Ya, kamu boleh mengetahui." Para sahabat berkata, "jika begitu mengapa lagi perlu beribadat lagi (jikalau sudah ketahui di mana pengakhirannya)?" Rasulullah S.A.W. menjawab,"setiap orang telah Allah permudahkan baginya (syurga dan neraka)."


Apa maksud telah Allah permudahkan bagi kita syurga dan neraka? Di sini, maksudnya, setiap perkara yang kita lakukan, telah Allah permudahkan hala tuju kita. Maknanya, kalau seseorang tu telah Allah tetapkan baginya syurga, dia sangat mudah berbuat kebaikan dan jika seseorang itu Allah tetapkan baginya neraka, dia sangat mudah berbuat kejahatan.


Seorang pembunuh, mengapa dia membunuh? Kita selalu fikir orang jenis apa la ni sanggup rogol pastu bunuh, sanggup bunuh keluarga sendiri, sanggup mencuri, merompak, meragut (bukan kambing semestinya) semua. Kalau kita tertanya maknanya, Allah tak mudahkan bagi kita melakukan perkara tersebut tapi Allah mudahkan bagi orang yang melakukan perkara tersebut untuk buat benda macam tu.


Bila kita terasa sangat susah buat kebaikan, sebenarnya Allah dah mudahkan keburukan dan kezaliman untuk kita lakukan. Bila kita mudah buat kebaikan, sebenarnya Allah jualah yang mudahkan bagi kita jalan untuk melakukan kebaikan. Contoh terbaik yang dapat diberi melalui apa yang didengari semalam adalah, andai kata kita mudah bangun untuk solat subuh, itu bukan maknanya kita ni bagus, tapi sebab Allah dah permudahkan kita untuk bangun. Kalau orang yang tidak Allah permudahkan, sedar la berapa kali pun waktu subuh, tak tido la sampai pukul 7.30 pun, tak semestinya dia akan melakukan perkara tersebut.


Bukan bermakna kita diberi kemudahan sesuatu perkara kita akan selamat pada jalan tu saja. Masa macam ni la nafsu dan syaitan mengambil peranan. Mungkin susah kita melakukan keburukan, tapi dugaan dan hasutan syaitan mungkin boleh menyebabkan kita terjerumus andai kita tidak berhati-hati. Mungkin kita seorang yang alim, tapi bila berdua-duaan, secara tak sedar kita mungkin terjerumus dalam perangkap syaitan.


Perkara yang sama untuk orang dimudahkan keburukan. Bukan bermakna tiada jalan untuknya ke syurga cuma jalan itu disukarkan. Tapi dari kesukaran itulah adanya kemanisan iman betul? Mungkin sebab tu bila kita tengok orang yang bukan Islam, tak kisahlah dari negara mana pun, ataupun orang yang bertaubat nasuha, dia lebih arif dan peka daripada orang yang sedia Islam sebab mereka merasai kemanisan iman tersebut.


Justeru tatkala kita dipermudahkan oleh Allah untuk menjalankan perintahnya, bersyukurlah kita bersama agar lebih Allah permudahkan lagi dengan syukur dan taqwa kita dan semoga kita kekal di jalan Allah, mendapat husnul khatimah sebagai pengakhiran kita. Biarlah akhirnya kita dibangunkan bersama para sahabat, alim ulama dan orang-orang yang beriman antara kita dan bersama mereka melintasi titian sirat dengan mudah, insyaAllah.


p.s. : semoga setiap amal kebaikan yang ingin aku lakukan, Allah permudahkan dan amal keburukan, biarlah Allah sukarkan, sesukar-sukarnya... Amin...

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates