Tuesday, October 26, 2010

0 Awaken...

Alhamdulillah, semenjak dua menjak ni, dunia dikurniakan seorang lagi pendakwah Islam yang menyusur jalannya melalui muzik. Iramanya yang lembut serta suaranya yang merdu menjadikan lagunya turut diputarkan di merata-rata tempat (termasuk tone mesej aku yang di"set"kan dengan lagu Barakallahu lakuma).


Dalam asyik kita menyanyikan lagu-lagu dendangan Maher, rasanya kita tak harus ketepikan diri kita untuk memahami maksud lagu-lagu tersebut.


Satu yang menarik minat aku daripada banyak-banyak lagu Maher Zain ni adalah lagu Awaken. Lagu ni kalau dibaca lirik dia dan dihayati, memang sebenarnya mengingatkan kita bukan untuk asyik tuding jari, tapi muhasabah diri kita sendiri.


Macam satu contoh ayat dia, "Yes it's easy to blame everything on the west". Memang mudah kita nak kata apa yang berlaku kat kita, masalah sosial, budaya kuning, semua kita tuding, sebab pengaruh budaya barat, masyarakat kita jadi macam ni, macam tu, macam ni. Senang tapi kalau kita fikir sendiri, sebenarnya, adakah kita cukupkan diri kita dengan ukhrawi atau penuh dengan gejala duniawi?


Kita puas hati dengan apa yang kita ada, harta kita, tapi yang tu ke yang Allah nak daripada kita? Tu ke tujuan penciptaan kita di dunia? Nak keluarkan dalil naqli terlampau banyak menceritakan tujuan penciptaan kita di dunia.


Sekarang dah sampai masanya untuk kita kembali muhasabah diri kita. Jari jangan hanya pandai menuding ke arah barat bila berlaku masalah sosial dalam negara. Barat sendiri tak pernah dengar masalah pasal buang bayi yang kritikal. Justeru, sapa yang cipta masalah buang bayi ni? Kita kan?


Aku pernah berada di sebuah negara Eropah. Cukup dikatakan, masyarakat diorang lebih baik daripada masyarakat kita. Lebih menghormati dan berbahasa tanpa adanya kempen budi bahasa (ceh buat malu je budi bahasa budaya kita, budaya mangkuk ayun ada la). Kalau korang pernah terkena(sebab aku pernah terkena, nampak sangat "budi bahasa budaya kita" tak ley pakai), korang akan tau apa tu budi bahasa dan sebagainya dalam masyarakat kita.


Yang penting, jangan sibuk menyalahkan orang bila kita sendiri yang cipta semua masalah tu sendiri.


p.s. : awaken... look at ourselves... point at ourselves before pointing at them...

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates