Monday, October 18, 2010

0 Abang, Adik, Akak (Dan Yang Sewaktu Dengannya)

Semalam, sementara menunggu beberapa rakan yang terpaksa menguruskan dewan untuk program diorang, aku sempat chatting dengan seorang rakan. Tak nak berselindung, seorang wanita.


Banyak juga yang menjadi bahan cerita. Tengah hangat bercinta, aku sempat mengorek rahsia, serba sedikit. Kebetulan semalam roomate aku agak busy, jadi aku sengaja buat lawak nak ajak dia makan malam sekali.


Jadi ceritanya, start di sini. Lepas gelak2, dia cakap sorry ar ada keje. Katanya, dia tak nak lagi amek gambar dengan lelaki lain dan keluar dengan lelaki lain. With exception of one person. Aku tanya, bukan laki ke budak tu. Dia cakap budak tu lain.


Aku tanya, apa yang lainnya? Dia just cakap, dia dah anggap budak tu macam abang kandung sendiri. Aku pun gelak2 je la. Dia cakap dia admire budak ni sebab sentiasa bersemangat nak perbaiki diri dan dia nak tolong bimbing budak tu. Katanya, aku tak perlu dibimbing, boleh bimbing diri sendiri.


Nak gelak dengar. Macam2 gak perasaan yang timbul semalam, cuma semestinya takde perasaan jeles/cemburu/kecewa atau yang berkaitan tak wujud. Tapi point aku kat sini malas nak tuju banyak dan bukan berunsur hasutan. Tapi sebagai peringatan.


Apa yang lucu daripada perbualan di atas? Mungkin ada yang dah dapat kesan, mungkin ada yang belum. Bagi yang belum, aku tak tahu la plak boleh ada exception untuk keluar dengan laki sebab dah anggap macam abg kandung sendiri.


Selama aku belajar takde la pulak kita boleh buat macam drama mandarin kat tv, dia berdiri, pastu cakap, oh aku bersumpah jadi adik beradik, pastu senang2 je jadi adik beradik. Or at least anggap. Bukan batu api, tapi sebagai peringatan.


Kalau tanya aku, dalam Islam sendiri, tak pernah ada exception camtu la plak dalam perhubungan antara lelaki dan perempuan. Pointnya di sini, kalau betul nak buat restriction, tak perlu ada exception. Laki tetap laki. Pompuan tetap pompuan.


Takde kesnya yang bagi exception dengan yg ni boleh sebab dah anggap macam adik beradik, dengan yang ni tak boleh sebab tak ada hubungan pa pe.


Camni ar, sedikit cabaran berbaur lucah atau tak senonoh (niat aku untuk menyedarkan). Andai kata anggap dia macam adik beradik, please tunjuk depan aku korang berpegangan tangan. Tak berdosa tu. Dan tak lupa jugak, aurat adik beradik cuma antara pusat hingga lutut.


Okey, bahagian aku dah tamat. Aku dah ingatkan. Andai betul tak nak keluar dengan lelaki, tak nak amek gambar dengan lelaki, biar tekad. Jangan pulak set, oh yang ni boleh, yang ni tak boleh.


Sekali lagi diingatkan, aku bukan terasa sebab dia cakap camtu, cuma aku nak ingatkan. Sebab ramai orang kita berfikiran camnila, yang dok ada abg angkat, adik angkat, sebab tu la semuanya terangkat. Kita risau, kita cegah, kita tegur.


p.s: Kalau terima nasihat alhamdulillah, kalau tak terima, terserah kepada tuan punya badan... Wallahualam...

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates