Monday, April 29, 2013

0 This Evening, The Rain Drops

Aiseh tajuk nak bunyi cam tu jugak. haha. xkesah la. Memandangkan sekarang demam pilihanraya, jadi mana-mana pegi pun orang akan cakap pasal pilihanraya. Tak kira la siapa pun, di peringkat umur mana pun, rasanya semua nak cakap pasal pilihanraya.


Kelmarin masa kitorang pegi lunch ramai-ramai lepas kelas pun, kitorang xdapat tidak, tengah sembang2, masuk jugak bab politik. Member aku pn cakapla, "aku xsuka dengar yg lagu yg kluar kat tv sekarang tu. tah pa pe je."


Ye, aku pun meluat dengar. Geli dan nak muntah lagi. Sebab tu aku lagi prefer dok depan laptop ni drpd tengok tv. Jadi aku cakapla, media sekarang dikongkong oleh sebelah pihak, jadi maklumat yg sampai xkan penah telus.


Tak yah cakapla kenapa aku cakap camtu. Dah sememangnya jelas. Kalau media tu bebas, kenapa ada lagu satu pihak je kt tv tu. Kenapa yg buruk parti sana je yg dicanang merata? Perfect ke yg sebelah sini?


Dan paling aku xpuas hati bila kelantan disebut-sebut beberapa kali nak dibandingkan dengan negeri-negeri lain. I lived in Kelantan for 4 years.And it opens my eye on a lot of thing.


Satu soalan yang aku gemar-gemar sangat tanya masa jadi fasi kat uni kelantan. "Apa pendapat korang bila korang dengar universiti malaysia "kelantan"?" Dan macam-macam jawapan yang aku dengar. Hakikatnya, apa saja jawapan yang diberi masa tu adalah bagi orang yg cuma dengar nama negeri tu dan tak pernah menjejakkan kaki kt sini.


I, too, share the same thought before I even walked on the place called Kelantan. But what you need to do is experience it, understand it, learn their nature, know their culture and you are pretty much ready to go outside and tell outstanding things bout it.


Aku btol2 minat dengan satu kata-kata ni, "We fear what we don't know and what we don't understand." That is indeed our greatest fear. Sebab tu dunia punya prasangka terhadap Muslim. sebab diorang tak faham dan tak tahu perkara sebenarnya dan hanya disogok dengan media.


Begitu juga kita. Sebab kita tak tahu, kita jadi takut dan menghukum dengan perasaan takut atau mungkin aku boleh kata perasaan paranoid. Sebelum kita menilai, pastikan kita tahu tentang benda tu secara jelas.


P.S.: Cam xde orang baca je blog ni. hahaha. Xpe luah perasaan.

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates