Saturday, March 31, 2012

0 49 Days

Dengan bangganya, mempersembahkan, drama ketiga dan juga drama yang aku tengah tengok sekarang. 49 Days. Drama ni secara permulaannya sangat best bagi aku. Dan plot dia menarik dan membuatkan kita sebenarnya tempted untuk tahu kesudahan dia.


Ok, 49 Days ni pulak secara ringkasnya, cerita pasal peluang kedua dalam kehidupan. Kalau tengok episod 1 dia, memang bagi yang cepat melatah mungkin akan cakap, menda ni tak bagus, tak elok tengok semua. Tapi kalau tengok dari segi perspektif berbeza, mungkin kita dapat tengok mesej yang cuba disampaikan.


Sinopsis ringkas cerita ni mengenai seorang pompuan yang mati secara "tidak sengaja" dan diberi peluang memilih untuk mati ataupun diberi peluang kedua untuk hidup. Untuk diberi peluang kedua untuk hidup tu, dia diberi 49 hari untuk dia kumpulkan 3 air mata yang betul-betul ikhlas mencintai dan menyayangi dia kat dunia ni. Dalam erti kata lain, dalam 49 hari, perlu ada sekurang-kurangnya 3 orang yang betul-betul mencintai dan menyayangi dia untuk membuktikan yang dia sebenarnya layak diberi peluang kedua untuk hidup semula. Syarat penting dia, 3 orang tu mestilah bukan ahli keluarga sendiri. Dan untuk kumpul 3 air mata tu, dia akan masuk dalam badan orang lain, jadi orang tu dan tak boleh bagitau sesiapapun identiti dia.


Nampak cam senget kan sinopsis neh? Tapi kalau kita tengok dalam erti berbeza, pengajaran yang boleh kita ambik. 1 mengajar kita untuk menghargai nyawa dan diri kita. 2 mengajar kita tentang makna keikhlasan sebab kalau tengok cerita tu, kita tak jangka pun siapa sebenarnya yang betul-betul ikhlas menyayangi kita, selain keluarga kita. Yang menjadikan menda ni menarik bila awal-awal pompuan tu confident yang ramai orang betul-betul tulus sayang kat dia dan akan menangis sebab dia.


Aku rasa baik aku berenti kat sini, nanti habes spoiler. huhu. ok la chiow.


P.S: cerita dia ada banyak lagi pengajaran untuk diambil, jadi jangan sekadar judge dari sinopsis ringkas

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates