Wednesday, March 17, 2010

0 Managing Self

Ok, so the title explains everything. Ok la plan aku sebenarnya nak tulis pasal ketika cinta bertasbih lagi. Tapi rasanya cukup2 la. Korang tengokla sendiri nak tau best ke tak kan.


Tapi rasa ada keperluan untuk aku tulis pasal managing self ni terutamanya ramai sangat yang stres sekarang neh.


aku paham keadaan stres orang sekarang ni. Ada yang tak dapat control diri dan buat benda yang bukan-bukan. bagi aku, banyak sangat cara nak manage diri cuma kita cuba mencari jalan mudah. atau dalam erti kata lain, kita sebenarnya memang tak pernah reti nak manage diri kita (tak kisahlah sepower mana pun kita dari segi kuasa, tak kisahlah sehebat mana pun korang dalam akademik ataupun sosial).


First, ada problem, ataupun tengah stres, jangan jerumuskan orang lain dalam lembah kecelakaan korang. point kat sini : KORANG TAKDE HAK NAK JERUMUSKAN ORANG LAIN DALAM MASALAH KORANG. Tapi berkongsi untuk meringankan masalah adalah sesuatu yang terbaik untuk dilakukan. Berkongsi lebih baik daripada menjerumuskan orang lain ke dalam kecelakaan korang, pastu korang mintak maaf sebab menyusahkan dia. Eh, berlakon pandai eh? Cuba korang berikan sedikit kepercayaan kepada kawan korang dan ceritakan masalah korang. Kawan yang baik adalah pendengar yang baik.


Kedua, cari ketenangan. Caranya, jugak bukan dengan membawa kecelakaan kat orang lain. Silap ari bulan dia sakit ati, makin bertambah masalah korang. Masalah ni sbnarnya tercipta daripada diri kita sendiri. Benda yang sangat, sangat remeh, kita jadikan complicated, pastu mula nak salahkan kiri, salahkan kanan. Pastu saja nak bawak orang laen selami masalah kita. Kalau aku, eh matilah ko. Pikir la slow2. Setiap menda ada je cara penyelesaian.


Kadang2 kita rasa otak kita tak pernah berhenti fikir sebab kita sebenarnya tak pernah ambik masa untuk merehatkan diri kita. Merehatkan diri kita daripada semua perkara. No music, no sound, cuma pejam mata. dan rilekskan minda. Aku tau ramai kata muzik menenangkan, dengar lagu boleh lupa kejap semua masalah. Tapi kalau korang duduk dalam keadaan diam, sebenarnya efek rileks tu lebih hebat dan berkesan. Sebab tu kalau perasan, aku jarang dengar lagu dalam bilik. Sebab aku lebih prefer rileks dalam bilik. Dan aku lebih suka kalau roommate aku yang suka sgt bukak lagu dengar lagu menggunakan earphone. SEbAb, taste berbeza weh. Don't expect people to have fondness on something you like. Kadang2 boleh naik meluat daripada makin suka. Meluat, = tension. Tension = aku naik angin, tak pasal2 gaduh.


Dan paling penting above all, RESPECT. That's the most important thing in life whatever or whoever you are. Without respect, u go die la, u dun deserve to live in this world, tard. Respect what others like, what others dun like, what others love, what others hate, what others think, what others believe, etc etc. Korang boleh pikir la.


Sebab tu dalam Islam sangat menitik beratkan respect ni. Sebab dalam satu hadis ada cakap, Rasulullah S.A.W. pernah cakap yang sorang ni bukan ahli syurga. Apabila sahabat tanya sebab apa, baginda S.A.W. jawab, sebab tetangga dia (orang yang hidup di sekeliling dia) tak suka dengan dia. Perghh! Nampak? Bagi yang Islam, penting giler respect orang yang berada di sekeliling kita. Bukan salah besar pun kalau kita pikir, tapi menda tu menjerumuskan kita ke neraka. Malam2 kat rumah buat karaoke sampai pukul 3 pagi, tetangga kita tak leh tido, mula start benci, pergh amek ko, takat karaoke, bunyi je tu, tetangga sakit hati, "say goodbye to heaven n say hi to hell".

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates