Thursday, March 18, 2010

0 Dialog Diskusi Forum Bla Bla

So tadi baru je habis dialog bersama fakulti, ada dekan dan ramai lagi arr pensyarah fakulti. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Tahniah aku ucapkan kepada mpp yang terlibat dan bertanggungjawab melaksanakan tugas yang diamanahkan kepada mereka (tak macam yang laen2, cakap mulut berapi, tapi habuk pun tak nampak lagi).


Jadi apa yang dapat aku cakapkan ni, cuma ni merupakan satu program yang bagus untuk mengusaikan segala perkara yang tersimpul dalam kepala otak bebudak fakulti aku. Segala isu yang dibincangkan memang panas, sebab kalau tengok pun, memang ramai tak puas hati. Bincang macam2.


Pasal subjek dan bla bla. Dan wakil kelas kitorang bersuara membentangkan apa yang kitorang pernah bincang sebelum ni. Cuma aku masih tak puas hati sebab jawapan dekan kitorang tu macam tak faham apa yang kitorang cuba sampaikan. Memang agak tension dengan penerangan panjang lebar orang yang tak faham kita cakap neh.


Setakat smua, aku puas hati dengan program kecuali dengan moderator untuk sesi ni. Urghh. Tension amat aku. Kata dialog bersama pelajar, dia pulak yang lebih lebih ambik masa untuk orang lain tanya. Eh baik tak payah buat dialog kalau ko je yang asyik nak tanya. Kes dia sekarang, aku tau, soklan yang dia tanya tu memang diorang dah rancang cuma kalau nak dengar betul2 dari suara hati pelajar, biar pelajar cakap. Moderator setakat, "baik, kita ambil soalan seterusnya" dan "Baiklah, saya serahkan kepada ... untuk menjawab soalan". Baru la matlamat tu tercapai. Sebab melalui apa yang berlaku tadi, masa terpaksa ditambah sebab ada lagi yang nak tanya. Pokok pangkalnya, kalau yang sama batch dgn aku, korang mesti ingat masa awal2 kita masuk, TNC dengan para pensyarah daripada semua fakulti duduk atas pentas dan terima soalan kita. Konsep mudah, TNC jadi moderator dan jawab soalan. Dengar soalan, dia jawab ataupun serah kat wakil fakulti. Fungsi moderator tu macam tak perlu sebenarnya. Sekadar terima soalan dan menjawab macam yang dulu. Moderator takat menyemak dan ambik masa adalah.


Dan lebih aku tak puas hati tetiba dia sebut isu pelajar lesu pastu ada dikaitkan dengan ada subjek yang tak patut untuk dipelajari dan dia cakap dia dengar daripada kelas aku. WTF man! Masa tu aku tanya diri aku balik, "Are we not there to ask about it ourself?" Pastu aku pikir lagi, "We don't need you to explain about our prob. It's like, c'mon man,do you think you know what we faced better than we do?"


Give the space for us to talk, so we will start talking. Unfortunately, the moderator doesn't seems to do that, instead, he starts talking about things like that. Maybe he should just say, "I heard there's a problem regarding subjects from natural resources program. Why not let's here it from natural resources program representative?". Oh dear, that would be much much better.


Honestly, that moderator made that session lame. We kinda, dun wanna hear about what you think and what you wanna say because, you are just kinda like a programmed moderator, ur question is not spontaneous to appeals us. So why not just let the rest talk and you just channel the question to the faculty representative.


Malas nak cakap banyak. So apa2pun, program ni satu program yang baik dan perlu diteruskan, cuma tak perlu pun moderator. Kalau dulu, moderator kita, miss (aku lupa nama XD) sedap suara dia, macam pengacara tv3. Memang mantap yang tu. Lebih baik.


And that ends the night....

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates