Tuesday, July 27, 2010

1 Teringat Dulu-Dulu

Aku tulis post ni atas janji aku terhadap seorang rakan untuk menulis mengenai menda ni. Aku tak reti nak cakap pasal ni secara direct depan orang. Secara penulisannya, ye, sebab aku pernah tulis pasal menda ni banyak kali. Sebelum ni jugak kot. Tapi kali ni aku nak tulis dengan lebih mendalam.


Aku suka sebut menda ni. Bebudak sekolah aku dulu gerenti dah tahu dan gerenti dah bosan dengar. Asyik menda sama je kan. Berapa kali keluaran buletin bahasa tu aku isi dengan menda tu. huhu. Tapi ni mungkin untuk tatapan korang, untuk korang imbau kembali masa silam dan untuk orang lain, mungkin menda baru atau mungkin menda yang dah berulang kali berlaku untuk anda.


Siapa itu rakan? Siapa itu kawan? Siapa itu sahabat? Soalan tu mula aku timbulkan sendiri masa aku kat sekolah dulu. Aku masih belum dapat membezakan antara ketiga-tiga perkataan tersebut tapi dalam hierarki susunan aku, aku letak camni:

Sahabat
Kawan
Rakan

Sahabat atas sekali. Menurut Dr HM Tuah Iskandar, proses persahabatan itu mengambil masa yang amat panjang untuk berlaku. Melalui beberapa episod hidup untuk menjadi perkara yang disebut persahabatan itu sangat kental dan tidak mudah putus.


Kadang-kadang, bila aku tengok apa yang berlaku kat sekeliling aku, aku fikir, adakah mereka itu bersahabat? Atau sekadar kawan? ataupun rakan?


Hidup ini bukan dicipta untuk dijalani oleh seorang individu semata-mata tetapi untuk survival, kita perlu bekerjasama dalam setiap tindakan dalam hidup. Apa yang menjadikan segala perkara sangat mudah untuk dilalui adalah apabila kita temui insan bernama sahabat.


Siapa dia? Bagi aku, proses mencari seorang sahabat tidak pernah semudah yang disangka. Aku ada diberi satu hadis Nabi S.A.W. mengenai sahabat tapi aku tak pastu sumbernya, jadi elok saja aku tak poskan.


Proses untuk kita mengenali, semestinya, kita mengenali namanya, serta wajahnya. Itu peringkat asas. Dari situ, kita cuba kenali perangainya, sifatnya. Masa tu kita akan cuba sesuaikan. Selalunya ketika ni la kita jumpe group group kita.


Tapi dalam kes yang lebih dalam, akan ada insan yang bakal menjadi sahabat kita. Insan ini, punya tarikan, punya satu keistimewaan yang membawa kita untuk mengenalinya dengan lebih mendalam. Dari situ, sikap kita dan perangai kita berubah menjadi diri kita sebenar. Dan dari situ juga, kita belajar mengenali siapa insan tu.


Ooo dia tak suka benda ni, ooo dia benci menda tu. Oooo dia tak makan neh. Dari benda se"simple" neh akan sampai kepada menda yang lebih mendalam. Ooo family dia ramai neh. Ooo dia ada 20 orang abang, 25 orang kakak, 175 orang adik.


Dari situ kita akan belajar mengenali seseorang. Slowly. Ada time, kita tak dapat nak elakkan pertelingkahan. Besar kecil etc etc. Ok, that is normal. Aku paham sebab menda ni pernah berlaku kat aku. Dan melalui menda tu, aku semakin rapat dengan kawan aku. Sebab kita akan paham, ooo dia tak suka menda ni.


Pergaduhan mungkin mengambil masa sekejap tapi seriusly menda ni perlu slow talk. Aku pernah bergaduh dengan kawan aku masa 1 - 3 hampir setiap tahun. Setiap tahun gerenti perang. Dan dari situ sebenarnya aku belajar untuk tolerate dengan orang. Setiap tindakan aku sekarang lebih cuba menjaga hati orang daripada untuk satisfy diri sendiri dan setiap tindakan aku, aku akan fikir dengan sangat teliti. Apa akan jadi kalau aku buat camni kat dia ni? Apa jadi kalau aku baling hammer ni kat kepala dia pastu sepak bontot dia?


Aku takkan dapat lupa perang2 aku dengan kawan aku dulu. Seriusly, tak tegur siapa. Kadang2 kita rasa tension. Tapi setiap daripada kita harus bagi peluang. Ok, kalau dia buat silap, aku call, tanya, kenapa ko buat camtu. Mesti ada sebab. Kalau aku buat silap, dia akan call dan tanya plak.


And bila berlaku menda ni, at least, salah seorang mesti rendahkan ego, mintak maaf. Slow talk takkan jadi masalah. Aku penah call kawan aku nak mintak maaf, tapi belum sempat, dihempasnya tepon. Well, diff people react differently. Aku pernah rasa semua tu, so tak salah rasanya korang kalau face menda yang sama, slow talk dengan dia. Cari time. Ajak kuar makan sama-sama ke. Takpun pegi bilik dia masa takde orang. pastu cakap la.


Seorang at least memang kena mengalah. Kalau semua kepala batu, payah la kan. Kalau semua nak tunjuk ego, sapa lagi yang takde ego kan?


Percaya satu menda, korang akan lebih rapat lepas gaduh2 ni. Sebab korang akan lebih mengenali antara satu sama lain. Kalau takde orang nak mulakan, sampai bile pun tak selesai. So kalau sorang cuba mengelak, sorang lagi kena la cari cara, berbual, buka topik, slow talk, then selesaikan dengan cara aman.


Tak payahlah idop dok gaduh2 ni. Tak best langsung, kita tension, orang pun tension.


p.s: sahabat, kita maybe tak penah gaduh (maybe just berbeza pendapat sket kot), tapi aku yakin, iman tu mengikat persahabatan kita (chewah! ni namanya persahabatan aman).

1 comments:

  1. dah aku mengalah banyak dah msg tak berbalas...haha ow aku bukan kategori 3 3 tu la kot...

    ReplyDelete

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates