Saturday, October 6, 2012

0 Exaggeration: Do things moderately

Hari ni rasanya terlebih rajin, jadi nak menulis blog lagi. Dah beberapa malam dah sebenarnya marathon tengok Immortal Song 2 (IS2). Rsanya ak penah dah tulis post tentang program ni sblm ni. Tapi untuk refresh sbb mgkn blog ak ni tak tersusun.


IS2 ni program realiti tv korea, menampilkan artis2 drpd idol group korea yang berlonggok-longgok tu ataupun penyanyi yg kurang famous dlm program tu. Setiap minggu, sorang penyanyi veteran/komposer muzik terkenal akan dijemput dan setiap peserta (artis2 idol group tu) akan menyanyi lagu lama2 tu dgn diberi nafas baru.


Menariknya, setiap persembahan akan dihakimi oleh penonton seramai 500 orang. Kalau diorang suka persembahan tu/cover tu/arrangement tu, diorang akan tekan butang untuk mengundi. Dan penyanyi-penyanyi yang dah diterima bakat diorang oleh orang ramai bahkan mungkin dunia sekalipun, diorang diadili dgn cara sama.


Sangat menarik bagi aku sbb seseorang yg dah bergelar penyanyi tak semestinya bagus walaupun dah kluar byk album.


Daripada program ni sbnarnya, byk gak la aku blajar pasal muzik ni. Dan aku tgk advantage penggunaan keyboard. Bila tengok keyboard tu, "ow camni rupanya diorang tukar arrangement sesuatu muzik tu". Mungkin bagi kita orang Malaysia tak tahu sgt lagu lama korea, episod Park Jinyoung sebagai penyanyi veteran tu mungkin ok untuk kita.


Sebab dalam episod tu penyanyi-penyanyi tu nyanyi lagu yang kita taw. This Song daripada 2am, Nobody daripada Wonder Girl dan sebagainya. Kita biasa dgr Nobody dalam version Wonder Girl tapi, only and only dan hanya dalam IS2, kita dapat dengar lagu Nobody dalam rentak reggae. Sangat mantap arrangement dia.


Ok back to the topic. Exaggeration in anything we do is a bad thing to be honest. First korean group yang aku minat masa awal2 aku tengok citer korea ni adalah December. Ak selalu fikir masa tu, waa, December has amazing vocal. Unmatched in ballad. Tapi lepas tengok Dae Kyu dalm IS2, aku perasan yang vibrato dia banyak sgt. Mungkin sbb tu teknik nyanyian dia. Tapi orang yang ada clean vocal attack tu lagi hebat ballad daripada dia walaupun dia boleh naik sampai 5 octave.


K-Will, Shin Yong Jae, Huh Gak, Lee Haeri, G.O. Mblaq, Kyuhyun dan jugak Ryeowook. Diorang boleh nyanyi ballad lagi ok daripada Dae Kyu. He got a good vocal but he just needs to reduce that vibrato. A clean vocal would fare and appeal much more compared to vibrato.


Bila tengok DK buat banyak gile vibrato, teringat bila aku nyanyi smua lagu dulu dgn burdah. haha. smua lagu jadi bunyi nasyid sampai member aku cakp, lagu ni ko jangan nyanyi, nnti semua ko nasyidkan, rosak lagu. And yes, bila kita dah lalui dan ada lebih experience, aku sendiri perasan, memang tersangat la buruk kalau nyanyi dgn burdah tu.


Jadi skrg, aku drop smua burdah tu, dan try nyanyi dgn clean vocal. Aku rasa bunyi dia lebih best. haha. masuk bakul angkat sendiri.


P.S: W/e it is, no exaggeration. It makes everything, including good things look bad.

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates