Thursday, February 25, 2010

0 Bicara Tentang Sahabat...

Beberapa hari ni, aku rasa cam aku ni sedikit emo. Tak kot. Mungkin banyak emo. Takdelah emo sangat. Tapi agak emo lah. Haha. Sudahlah dengan emo emo nye.

Ok camni arr. Taktau sebab pe, beberapa hari ni, kalau aku dok saja-saja, jalan-jalan ke, macam ada flashback masa lalu menerpa aku. Seperti perasaan dahulu muncul kembali.

Perasaan dahulu tu lebih membawa aku teringatkan seorang sahabat aku. Sahabat yang aku kira aku ambik berat sangat2. Aku maleh nak ulang balik istilah yang selalu aku tekankan masa sek men dulu. rakan, kawan dan sahabat.

Cuma aku nak orang faham, bila aku sebut sahabat, nilaian dia lebih tinggi dari seorang kawan. Sahabat ni bagi aku jauh berbeza dengan kawan karib, kawan akrab ke apa. Sebab sahabat ni, kalau dari istilah arabnya, orang yang pernah bertemu Rasulullah S.A.W.. Jauh untuk kita bandingkan istilah sahabat kita dengan sahabat nabi.Tapi bila nabi tegaskan betapa besarnya nilai sahabat ni dalam hadis, kita boleh bawa daripada situ, orang yang kita gelarkan sahabat, adalah orang yang sangat tinggi nilainya dalam hidup kita.

Sahabat bagi aku, korang takkan jumpa ramai. Paling ramai mungkin 2. Sahabat ni sangat sukar dicari tapi bila jumpa, syukurlah, sebab Allah mengutuskan seseorang untuk mengingatkan kita. Sebagaimana yang pernah diriwayatkan : Sahabat bertanya, “Siapakah sahabat yang paling baik bagi kami?”. Nabi S.A.W. menjawab, “Seseorang yang apabila kamu melihatnya, kamu akan teringat kepada Allah, apabila kamu mendengar ucapannya, pengetahuan kamu tentang Islam bertambah, dan apabila kamu melihat kelakuannya, kamu akan teringat kepada hari akhirat.” (At-Targhib)

Buat sahabatku, kau tahu ini untuk kau. Walaupun beberapa lama tidak ketemu, kau tahu, mekar kenangan itu masih tetap harum malah semakin harum dan berseri, tatkala kita semakin melangkah dewasa. Jika pernah aku nukilkan buatmu Puisi Untuk Ahmad, izinkan aku kali ini, untuk kembali ke medan lamaku, berjuang dengan pena dan kertas, menyulam puisi kedua buatmu. Semoga perjuangan kita dalam reda Allah.


Ingat Aku, Sahabat...

Bertanya aku
Terfikir aku
Dalam jagaku, dalam hidupku
Apakah aku,
Masih bernafas dengan nafas yang serupa,
Nafas yang berhembus,
Ketika kita bertemu kali pertama,
Ketika kita meluangkan masa,
Ketika kita mengenal jiwa,
Ketika kita kental membawa amanah,
Ketika kita berjuang di medan serupa.

Aku menatang doa,
Ibarat amanah daun dihinggap embun,
Ingin aku curahkan,
Ke lamanmu sahabat,
Agar kau terus berbakti,
Agar kau tetap teguh berdiri,
Agar paksimu tetap meniti,
Biar sampai berpucuk langit.

Dan sahabat,
Aku nukilkan ini atas nama rindu,
Atas nama ukhwah,
Atas nama mahabbah,
Izinkan kenanganku masih mekar mengharum,
Mewarnai ceria laman perjuanganmu,
Izinkan madahku, janjiku, janjimu, pesanku, pesanmu,
Terus berbakti membajai persahabatan.

Ingat aku, sahabat,
Biar jarak itu halangan,
Biar mata tidak bertentangan,
Tapi kenangan, sahabat, memori
Sahabat, cerita, sahabat,
Biar terus mekar,
Biar menjadi sandiwara masa duka,
Biar menjadi semangat tika luka,
Biar kita ingat sampai tiada.

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates