Sunday, December 27, 2009

0 Angin Sejuk Kota London (Bahagian 4)

Hari lepas tu, kitorang pergi shopping. Sebab aku tak dapat apa-apa masa kat Bicester, jadi hari 30 November tu hari shopping aku. Huhu. Membeli sakan jugak la rasanya. Masa jalan-jalan kat situ, abang aku ada bagitau satu kedai baju. Kedai ni dalam dia dia jual baju ataupun fesyen-fesyen yang pelakon pakai dalam filem (kalau tak silap aku). Selain tu, kalau korang nak tau yang korang ni handsome ke tak, cantik ke tak, cuba la mintak keje kat situ. Haha. Abang aku cakap dia pilih pekerja-pekerja dia semua yang handsome dan cantik je. Kalau korang kena reject, sila la sedar diri balik eh. Haha. Dan biasala, mengakhiri perjalanan panjang satu hari, kitorang singgah, makan kat food court dia. Yang ni, ada satu kedai makan orang arab bukak. Minum dan makan la masa tu.

Dan itu menutup tirai 30 November. Huhu.

1 Disember. Hari ni kitorang punya plan ada dua ja. Satu yang paling utama, nak tengok wayang 3D cerita Christmas Carol. Memandangkan tempat dia tak jauh dari London’s Eye, jadi abang aku ajak pegi London’s Eye sekali. Sebelum kitorang naik London’s Eye, diorang bawak kitorang masuk dalam wayang 4D. Dalam tu, kitorang tengok wayang 4D untuk promosi London’s Eye. Memang serius gempak. Siap ada percik-percik air (haha cam sial gak). Pastu kitorang kuar dan terus pegi kat tempat nak naik London’s Eye. Masuk dalam tu ok la jugak. Pastu dah sampai atas sikit baru nampak permandangan London. Lawa dengan lampu-lampu. Masa naik kitorang tak dapat duduk jadi berdiri tepi-tepi tu. Bila dah tinggi sikit, semua mula duduk, aku pun apa lagi, terus duduk kat tempat tu. Sambil duduk tu, aku pusing la kanan, kiri. Masa aku pusing kiri, nampak laki sorang ni. Dia senyum. Aku pun senyum la balik. Jarang gak sebenarnya korang temu muka dengan orang sana diorang senyum. Masa tu aku pikir, eh macam pernah tengok. Pastu, aku bangun berdiri kat mak aku, tengok mak aku dok cakap-cakap dengan abang aku. Pastu mak aku tanya, “cuba tengok mat salleh tu, ada macam muka satu pelakon tu dak?”. Dah sebab mak aku pun dah perasan, aku pun cakapla, “ha, ada, macam muka pelakon cerita Charmed.”

Aku cakap kat mak aku. Pastu mak aku, “ha, macam cerita tu. Yang mana?” Mak aku cakap kat abang aku. Pastu aku jawab arr, “yang Whitelighter tu.” Ya, itu dia. Sebesar-besar London orang dok berjalan, kitorang jumpa dia kat dalam London’s Eye tu. Rasa beruntung gak. Dia datang sorang-sorang masa tu. Mungkin bercuti dan aku tengok tak ramai orang perasan dia, mungkin jugak sebab dia kurang terkenal berbanding pelakon besar lain. Masa tu aku ingat nak tegur, tapi biar je la tambah-tambah dah lupa nama dia. Dok pikir lama gak. Dia ada cakap dengan kitorang masa tu. Cakap apa tah, aku tak dengar sangat sebab dok sibuk gelak. Hehe. Ok Brian, I know it was you. Hopefully you enjoy your vacation there as much as I did. Nama dia Brian Krause kalau ada yang tertanya-tanya. Tapi seriusnya tak sangka sebab dulu aku sekadar minat lakonan dia dalam cerita Charmed, lepas lama cerita tu berakhir, akhirnya aku dapat peluang jumpa dengan dia.

Lepas turun daripada London’s Eye, kitorang pergi minum kopi sebelum pegi tengok wayang . Wayang 3D kat situ memang mantap aku cakap. Layar dia penuh. Nampak kiranya full la. Cerita dia takdela mantap sangat Cuma 3D tu je yang menarik. Masa dalam tu, dia tunjuk trailer filem Avatar dalam 3D. Yang ni memang mantap. Balik malam tu, kitorang singgah makan kat sebuah restoran makanan Malaysia, restoran Melur. Lawaknya malam tu, aku pesan teh tarik yang di”tarik” oleh mat salleh. Haha. Restoran dia mungkin agak mewah tapi makanannya taklah se”gah” kat Malaysia.

2 Disember. Yang ni best. Hari tu kitorang naik punya plan bawak kitorang pergi ke Greenwich. Kalau korang masih ingat korang belajar geografi dulu, Greenwich tempat yang menjadi pusat 0o latitud dan longitud. Bermula kiraan dari situ, waktu dunia ditetapkan. Greenwich bagi aku, sebuah tempat yang indah. Jauh dari kesibukan kota London, tenang juga terletaknya sebuah universiti dipanggil Universiti Greenwich. Kitorang berjalan dalam taman dia yang besar.

Lagi satu yang best, kat sini ada tupai. Tupai dia jinak. Huhu. Kebetulan kitorang bawak pisang, jadi kitorang bagi dia makan. Kalau dia nampak korang sua apa-apa, diorang akan datang untuk tengok. Kemudian kitorang masuk kat pusat menentukan waktu Greenwich tu. Memang smart. Garisan dia dilukis kat situ. Boleh tengok la. Pastu ada dia tunjuk mesin lama, jam-jam lama, dan macam-macam lagi.

Balik daripada Greenwich, kitorang singgah jap kat shopping mall berdekatan stesyen tube kitorang sebab kawan abang aku nak datang. Lepas jumpa dia, kitorang balik. Malam tu kitorang turun kat Trafalgar Square untuk makan kat restoran Malaysia yang dengarnya dirasmikan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak dulu. Nama restoran tu Jom Makan. Agak menarik tempat dia tapi makanan dia pun hampeh gak sebenarnya. Ye la, kalau korang nak harap makan macam korang pernah rasa, simpan je la harapan tu.

Lepas makan, kitorang singgah jap kat Trafalgar Square. Jalan-jalan kat situ ada pokok Krismas besar giler. Abang aku cakap pokok Krismas tu hadiah tahunan Sweden kepada Britain sebagai tanda penghargaan kerana membantu diorang dalam perang tahun berapa, aku lupa. Kiranya memang dah lama dan setiap tahun Sweden akan hantar. Dan kitorang balik lepas tu.

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates