Sunday, December 27, 2009

0 Angin Sejuk Kota London (Bahagian 2)

Hari Jumaat tu, raya haji. Kali ini solat sunat hari raya diadakan di Malaysian Embassy London, tempat yang agak kecil, kata abang aku, jadi pagi tu kami tidak ke mana-mana melainkan masak dan bersedia untuk makan.

Ni kali pertama la aku rasa raya di perantauan. Suasana tu tak rasa sangat sebab keluarga aku ada. Mungkin nak rasa lebih, kena la belajar lebih pastu nanti sambung belajar kat sana. Hari sebelumnya kami dah masak ketupat dan kuah kacang jadi pagi ni cuma nak tambah sikit-sikit la.

Selesai makan pagi tu, kami keluar. Kali ni perjalanan kami membawa kami menaiki tube. Aku suka berjalan kat sini sebab tak macam malaysia, jaringan pengangkutan dia sangat meluas. Maknanya korang boleh tengok la memang ramai orang yang menggunakan tube dan bas. Tambah-tambah lagi bas dan tube diorang sangat menepati masa dan memang korang tunggu kejap je, mesti ada. Boleh dikatakan sentiasa ada. Lagi satu, tak macam Malaysia, kalau orang nak bawak masuk kenderaan dalam London, diorang kena bayar, sebab tu ramai yang guna pengangkutan awam. Tapi memang takde masalah bagi aku sebab pengangkutan dia banyak dan efisyen.

Abang aku beli Oyster Card. Kad ni kitorang guna untuk naik tube dan bas. Naik bas satu pound, naik tube 1.60 pound. Ok, sekarang jom belajar mengira. Haha. 1 pound britain bersamaan dengan 5.655 duit malaysia. Jadi korang kira la berapa harga dia. Senangnya kat London ni sistem untuk bas dan tube bawah satu syarikat yang sama. Jadi korang boleh guna Oyster Card tu untuk naik bas dan tube.

Jaringan tube dia macam aku kata sangat banyak. Kalau tak silap aku, ada 12 semuanya yang ada, antaranya, Bakerloo Line, Central Line, Jubilee Line, Piccadilly Line, Hammersmith and City Line dan banyak lagi. 12 jaringan tube dia termasuk DLR yang menjalankan operasi di atas tanah (huhu sebab yang lain semua bawah tanah). Hari tu kitorang naik tube dari stesyen tempat abang aku tinggal kat Edgware Road menuju ke Baker Street melalui Marylebone menggunakan jaringan Bakerloo. Kitorang turun kat Baker Street dan melawat muzium lilin ataupun dikenali dengan nama Madame Tussauds. Kat sini diorang buat selebriti-selebriti terkenal dengan menggunakan lilin.

Kalau tengok sebenarnya nampak macam hidup. Kalau masuk tu, korang nampak la kat situ ada Leonardo DeCaprio, Brad Pitt, Angelina Jolie dan banyak lagi. Tapi tu bahagian depan je. Pastu kitorang masuk dalam lagi. Kawasan filem. Kat sini korang boleh jumpa Shrek, Incredible Hulk, Spiderman, Terminator dan lain-lain. Lepas kawasan filem, kitorang masuk kat kawasan sukan, ada bintang macam Tiger Woods dan seterusnya bahagian keluarga diraja Britain. Kat sini, korang akan jumpa Queen Elizabeth dan suami, anak-anak dia dan mendiang Puteri Diana. Kitorang satu keluarga ambik gambar dengan Queen Elizabeth lilin. Haha.

Kawasan seterusnya ialah kawasan pentas. Kat sini menarik sikit. Ada mendiang Michael Jackson, The Beatles. Sebelah kanan tempat beli gambar yang kitorang ambik tu. Satu gambar 12 pound. Bahagian seterusnya bahagian pemimpin dunia. Kat sini ada Mahatma Gandhi, Benazir, Obama, Hitler dan ramai lagi. Dan itu mengakhiri muzium lilin. Bahagian seterusnya kat Madame Tussauds agak menarik. Nama tempat tu Scream!. Aku rasa dengar nama korang dah boleh agak tempat apa. Yep. Tempat seram. Haha. Sampai tempat tu, masa nak turun tangga, aku perasan ada orang duduk tepi tu dalam gelap. Mungkin sebab aku dah nampak dia, jadi dia tak buat bagi terkejut.

Masa kitorang dah sampai kat bawah, kitorang dengar orang jerit kat atas. Huhu. Pastu kitorang mula jalan nak masuk. Masuk tu ada sorang perempuan kena kejar dek hantu rekaan. Huhu. Lari laju gila perempuan tu sampai keluar daripada jalan tu. Pastu hantu tu nampak mak dengan akak aku, terus dia usik. Huhu,nak gelak pun ada, mak aku jerit. Huhu. Sebab mak aku dah terkejut camtu, tak jadi arr kitorang masuk. Mak aku suruh kitorang masuk pastu dia nak tunggu kat luar, tapi macam rugi arr camtu kan. Sebab dah takde apa kat situ, jadi kitorang chiow.

Keluar dari situ ada kawasan yang tunjuk orang yang mati kena seksa. Semua daripada lilin jugak. Nampak biasa arr. Nak ada perasaan sikit, masuk arr dalam Scream! tu. Haha. Mengakhiri perjalanan dalam Madame Tussauds ialah History Train.(aku la bagi nama, aku tak tau nama betul kereta api tu apa, tapi macam terowong zaman gak). Korang naik atas train pastu korang akan lalu sejarah England. Aku tak berapa dengar cerita dia sebab aku fokus tengok kat benda-benda yang bergerak kat sekeliling aku dan bunyi bising diorang.

Dan kitorang keluar. Singgah jap kat kedai cenderamata, pastu “terberkenan” kat kristal yang dia guna teknologi laser, dia masukkan muka korang dalam kristal tu. Satu famili kitorang amek gambar dan beli kristal tu. Lawa dan unik arr. Muka kita dalam tu nampak 3D. Lebih kurang arr.

Lepas pusing-pusing tu, abang aku ajak minum kopi. Kat sini kita tak boleh nak buat macam Malaysia, pergi semua kedai nak makan sebab tak semua tempat halal, jadi paling kurang pun minum kopi la nak hangatkan badan dan kalau lapar sangat, beli roti atau kek la.

Keluar je daripada situ, ambik ko, dah malam. Pastu kitorang jalan-jalan pergi shopping sikit-sikit. Kitorang berjalan pergi Piccadilly Circus. Piccadilly Circus macam mana nak cerita eh, erm dia macam kawasan iklan banyak-banyak. Haha. Kat kawasan Piccadilly Circus tu jugak terletaknya muzium terkenal, Ripleys : Believe It or Not! Tak masuk pun sebab abang aku cakap mahal nak masuk. 20 pound seorang. Hari tu kitorang makan malam kat Fatoush, sebuah restoran Lebanon. Masakan dia... ermm daging kambing dia sedap. Ok la bagi aku.

Dan kenyang. Balik malam tu lepas solat, memang syahid arr sorang-sorang. Penat dia jangan cakap.

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates