Wednesday, November 16, 2011

0 7 Sebab Aku Tak Minat Tengok Cerita Melayu

Hari masih gelap walaupun dah pukul 11. Ni la kot suasana kelantan pada waktu sepatutnya, dulu aku tengah buat final exam. Sekarang, bulan 11, 12, 1 ada kuliah. Kali ni mungkin la merasa suasana yang sangat "basah" ni.


Hari ni, xde apa nak tulis sangat cuma nak senaraikan sebab-sebab kenapa aku tak minat tengok cerita melayu.



1. Jalan cerita sama

Boleh dikatakan semua cerita melayu, kita dah boleh tahu apa akhir dia. kita boleh jangka apa akan berlaku dan cerita tu selalunya mesti sama ja. Aku tak nafikan ada cerita yang unik tapi kurang mendapat sambutan. Tapi secara keseluruhan, banyak jalan cerita dia sama.



2. Bahasa rojak

Ni yang paling tak tahan sebenarnya. Korang kan buat cerita berbahasa melayu. Apsal plak ada bahasa inggeris? "You tau tak, I kan sebenarnya... etc etc" -.- Daripada aku tengok cerita orang yang tak reti cakap inggeris tapi nak cakap jugak, baik aku tengok cerita omputih je. Takde la sakit telinga dengar. Kononnya, keluar bahasa macam tu rugged la? kononnya cakap camtu, ada kelas macam orang kaya la?


Aku tak nafi sebenarnya, pengaruh daripada bahasa camni dalam cerita, menyebabkan kita sendiri kadang-kadang merojakkan bahasa dalam percakapan seharian. Kalau cerita lain kita tengok orang dengan bangganya guna bahasa diorang terutamanya dalam ungkapan cinta, kita dalam cerita kita tetiba je, "I Love You!". Aku tak tau mana salah ayat "aku cinta kamu". Ce tengok tempat lain, jarang benar dalam cerita diorang guna bahasa inggeris untuk ucap cinta. "Saranghae, Daisuki, wo ai ni, ich liebe dich, te amor, ana uhibbuki".


Ungkapan cinta dalam bahasa sendiri bagi aku, sebenarnya adalah satu pertarungan. Pertarungan untuk melihat bahasa mana yang paling romantis dalam perjuangan menegakkan cinta. Tak salah rasanya, kalau aku cakap, bahasa melayu dah pun kalah dalam pertarungan ni kerana berleluasanya penggunaan bahasa cinta daripada bahasa inggeris. Dalam erti kata lain, kita menunduk dan mengaku ungkapan cinta dalam bahasa inggeris adalah lebih romantis diucapkan berbanding bahasa kita sendiri.


Tak dinafikan, sebenarnya, romantis atau tidak bergantung kepada bagaimana orang tu menyampaikan hasrat cinta dia. Cumanya sesetengah individu melihat ungkapan cinta dalam bahasa lain, adalah lebih romantis mungkin kerana mereka peminat setia kepada drama bahasa tersebut. Contohnya, peminat drama korea mungkin akan menganggap saranghae adalah romantis, manakala peminat drama sepanyol akan melihat te amor sebagai romantis dan begitulah seterusnya. Tapi jika orang yang dicintai mengungkapkan perkataan tersebut dalam bahasa drama yang mereka minati, ini adalah lebih romantis kerana ini menunjukkan usaha keras orang tersebut untuk mengungkapkan kata-kata tersebut demi orang yang mereka cintai.
Chewah! lari topik.



3. Negara komedi?

Ni yang aku tak bole tahan. Sederet keluar kat panggung wayang malaysia, cerita melayu mesti semuanya komedi. Hello? kita ni negara pelawak ke? Dah takde cerita lain nak keluar?


4. Genre sama

Ni paling tak tahan. Pengarah A keluarkan cerita, contohnya "WAH HANTU DATANG LAGI BERSAMA TORA". Pastu keluar surat khabar, kutipan mencecah 10 Juta. Pastu Pengarah B plak datang, cerita "HANTU HANTU CINTA". Berjaya jugak walaupun kutipan 7 juta. Pastu pengarah lain pun keluar semua sama ja.


Kalau kat luar negara ada halloween, kat Malaysia ni kalau sambut halloween, sepanjang tahun tu halloween. Sederet filem hantu kat panggung wayang. Kalau keluar cerita gangster, sepanjang tahun gangster je yang masuk wayang. Yang tak gangster tak masuk. Kalau cerita cinta, cinta la sepanjang tahun. Kalau ada 1000 pengarah filem kat Malaysia, 1000 la cerita hantu/cinta/gangster yang masuk panggung.



5. Muka sama

Ha ni paling bosan. Kalau dah muka tu mula naik, muka tu je la yang dok nampak kat cerita, sampai dah naik muak dengan orang tu. Bukan setakat tu ja, kadang-kadang sampai ke pementasan teater pun orang tu jugak?


Aku paham pengarah cuba menarik penonton dengan cara ni, tapi tak salah perkenalkan pelakon baru dengan menggandingkan diorang dengan pelakon lama. Dengan cara ni, diorang dapat naik jugak. Pastu, kalau orang yang sama jugak masuk pementasan, orang yang memang cari makan dengan teater, nak makan apa?


Aku dah pegi teater Her Majesty's Theater untuk tengok Phantom of the Opera kat london dan aku rasa orang yang maen teater tu lagi hebat daripada pelakon-pelakon kita yang sedia ada. Sebab masa pegi situ, aku baca biodata pelakon diorang, pelakon teater sebenarnya adalah orang yang punya kelayakan yang lebih daripada pelakon kita yang kebanyakan datang atas tiket muka ja.



6. Trilogi .... cerita gangster/hantu?

Ishh ni satu lagi. Kalau pengarah filem luar dok bukak novel-novel hebat kat kedai buku untuk jadikan filem, pengarah kita dok tengok kejayaan filem diorang sebelum ni, pastu kononnya hebat filem diorang tu, pastu cadang nak buat sambungan.


pe ni? Kreatif la sket. Kalau betul nak bersaing dengan pengarah luar, pegi la kinokuniya bukak novel-novel hebat yang sedia ada. Tu ha, kalau nak buat yang seram sket, bukak novel ramlee awang murshid. Cerita thriller dia hebat apa. Tukarkan jadi filem. Ada la sket gaya macam sidney sheldon. Ni tak, bukak novel alaf 21 yang cinta tah apa-apa tu. pastu nak buat jadi novel. Padahal, semua yang ada situ, kononnya nampak unik, padahal sama je dengan cerita tv sedia ada.



7. Bajet hebat

Macam pengarah cerita tettt! Aku rasa korang taw. yang bapak yakin giler dengan filem dia, pastu diam je. Dah tu pengarah kita, kurang persaingan walaupun sebut macam bersaing padahal buat menda sama ja.


Dah la, cukup 7. Pening gak pikir walaupun ada lebih daripada 7. Yang penting, pengarah filem kita perlu la lebih kreatif. Nak buat pompuan tunjuk badan dedah semua tak payah sebenarnya nak lakukan filem. Cuba la fikir sikit, bukan salah pun. Kalau dah tak ley fikir, letak jawatan, tak yah jadi pengarah.


p.s: Dapat jugak aku bagi sebab. haha.

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates