Thursday, April 21, 2011

0 Di Sini Penghujungnya...

Akhirnya hari ni, tamatlah latihan industri aku. Sebelum ni, agak menggila jugak memikirkan, macam mana la L.I. ni, mesti agak syial kan, Mesti hampeh kan, mesti bosan kan.. Ish takutla, nak melangkah alam pekerjaan, cmne la prestasi kita dengan bos, dengan pekerja laen. huhu. Tu antara perasaan berbelah bahagi dulu la sebelum mula L.I.


Bila sampai saat habis, aku rasa aku boleh menarik nafas lega lepas semua yang aku hadapi. Gila jugak memikirkan. Bukan rasa diri kita hebat, bagus, hero, tapi bagi aku la, kepada mereka-mereka yang lain yang menggila tulis kat facebook yang korang dah abeh L.I., aku rasa kumpulan aku ni patut lebih meraikan. Apsal?


2 Bulan kat gua musang, takde tv, line talipon tak yah cakap la, internet lagi hampeh. Hidup kuar masuk, berjalan camtu je. 2 Bulan kat taman negara, line talipon ada, tapi terperosok jauh dari kehidupan luar. Bandar terdekat adalah 2 jam dari taman negara. Aku tak pasti ada ke tak kumpulan laen yang melalui menda yang sama, tapi kalau korang lalui gak, sekarang, berdiri dengan bangga dan tepuk tangan untuk diri anda. Apsal? Apa yang korang hadapi, tak sekadar menguji fizikal dan mental korang, juga turut menguji ketahanan jiwa korang (sturdy).


Sepanjang L.I., banyak sebenarnya yang aku belajar. Paling penting yang boleh aku cakap, menda ni tetiba keluar ilham nak tulis ari tu.


"Tidak menjadi sesuatu keajaiban, tidak menjadi suatu yang mengagumkan bagi seseorang untuk melakukan sesuatu perkara yang diketahui dia mempunyai keupayaan untuk melakukannya, TAPI adalah menjadi satu keajaiban, satu kekaguman bagi seseorang yang kita tidak yakin dia boleh melakukannya, yang termasuk dirinya sendiri tidak pasti boleh melakukannya, tapi dia tetap mencuba melakukan perkara tersebut walaupun tidak sempurna, walaupun perlahan, walaupun ada kecacatan."


Ni pelajaran paling bermakna aku rasa. Tak bermakna sekadar bercakap suruh orang buat satu keja tu, keja ni, tak bermakna juga nak perlekehkan apa yang orang lain lakukan sebab dia lebih hebat dayanya, tapi lebih bermakna kalau memberi tunjuk ajar dan sokongan kepada orang tersebut untuk terus maju dan berdaya saing.


Kadang-kadang dalam hidup, banyak perkara yang kita terlupa dan terlepas pandang. Kadang-kadang umur kita tidak pernah berjaya mematangkan kita. Justeru biar mata kita terbuka jelas, jangan hanya melihat kesalahan orang, tapi juga buka mata untuk lihat kesilapan kita sendiri.


Aku sambung lagi nanti untuk bahagian seterusnya pasal L.I neh.


p.s: Chiow, kaunter tiket dah bukak nak "check in".

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates