Friday, April 9, 2010

0 I've Tried....

Ok I've tried... Aku dah cuba untuk kurangkan seberapa banyak emosi dalam blog ni tapi nampaknya aku gagal.


Aku dah nampak betapa fitrah hidup manusia memang penuh dengan emosi, jiwa, dan perasaan. Sifat-sifat kecil ni jarang kelihatan tapi impaknya dalam hidup kita sangat besar. Kecewa, sedih, rasa dipinggirkan.


Aku faham tak mudah nak ubah orang kepada apa yang kita nak. Dan aku tak mintak orang berubah demi aku. Cuma hormati cara aku. Tu je. And jangan membuta tuli.


Aku sedar selama aku hidup, sejak aku terima pengajaran daripada form 1, aku terlalu menjaga hati dan perasaan orang lain sampai kadang-kadang aku sendiri yang terluka. Aku tak reti nak marah, kadang-kadang aku rasa orang menggunakan sifat aku yang tidak suka marah untuk mengenakan aku dan kadang-kadang menyakitkan hati.


Jadi please, aku mintak tolong, tolong hormati aku. Aku memang susah nak marah dan kalau boleh aku tak nak meletus. Aku rasa sepanjang hidup aku, aku berada dalam keadaan yang cukup in control terhadap perkara-perkara yang boleh menyebabkan aku marah.


Please please please, tolong jaga hati aku sebagaimana aku menjaga hati korang. Sebelum aku end post ni, aku nak sampaikan sebuah cerita.


Cerita ni pasal seorang budak yang panas baran. Setiap benda yang berlaku, ada aja angin dia. Sampai satu hari, sebab panas baran dia, bapak dia bagi satu bag paku dan penukul dan bagitau dia, setiap kali dia marah, dia mesti ketuk paku tu ke pagar kayu di belakang rumah.


Hari pertama, dia ketuk 37 paku ke pagar tu. Kemudian beberapa minggu berlalu, jumlah paku yang dia ketuk ke pagar tu setiap hari makin berkurang sebab dia sedar yang mengawal kemarahan tu sebenarnya lebih mudah daripada mengetuk paku ke pagar tu.


Sampai satu masa, dia langsung tak marah lagi dan takde lagi paku yang perlu dia ketuk kat pagar tu. Jadi dia bagitau bapak dia. Bapak dia tersenyum dan mencadangkan setiap kali dia dapat mengawal kemarahan dia, dia mesti cabut satu paku daripada pagar tu.


Hari akhirnya tiba apabila budak tu bagitau bapak dia yang takde lagi paku yang tinggal kat pagar tu. Kemudian, bapak dia bawak dia pergi ke pagar tu dan cakap, "Kamu dah buat dengan baik anakku, tapi tengoklah lubang-lubang pada pagar itu. Pagar itu tidak lagi sama seperti dulu. Apabila kamu mengeluarkan kata-kata ketika marah, ia akan meninggalkan parut luka. Kamu boleh menikam seseorang dengan pisau dan mencabutnya kembali. Tak kiralah berapa banyak pun kamu ucapkan perkataan, "Maafkan Saya" luka itu masih tetap ada. Luka yang dihiris dengan kata-kata adalah sama seperti luka di luaran bahkan mungkin lebih lagi".


Sekadar peringatan. Thanks...

0 comments:

Post a Comment

 

:: Bila Angin Berbicara :: Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates